هفت هنر
  • خانه
  • سینما
  • نقاشی
  • موسیقی
  • مجسمه‌سازی
  • معماری
  • ادبیات
  • تئاتر
  • بیوگرافی
  • رنگارنگ
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • سینما
  • نقاشی
  • موسیقی
  • مجسمه‌سازی
  • معماری
  • ادبیات
  • تئاتر
  • بیوگرافی
  • رنگارنگ
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
هفت هنر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه سینما

واقعا پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران کدام اثر است؟

28 آبان 1402
در سینما
0
پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران

پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران

واقعا پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران کدام اثر است؟ دوستداران سینما طی ماه‌های اخیر با آمار ضدونقیضی راجع چند فیلم روی پرده مواجه شده‌اند؛ آمارهایی که آن آثار را به‌عنوان پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین معرفی می‌کند و هیچ پشتوانه آماری موثقی هم در این اعداد و ارقام لحاظ نمی‌شود اما خوب است یک‌بار برای همیشه، فرمول واحد استقبال از یک فیلم را مرور کنیم؛ فرمولی که بر تعداد مخاطب و نسبت جمعیتی سوار است.

پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران

پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران
پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران

به گزارش هفت هنر : این روزها و با جان گرفتن سینماها، برخی رسانه‌ها آمارسازی‌هایی راجع به پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما منتشر کرده و یک اثر را مثلا پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما برمی‌شمرند و این خبر، به شکلی باورنکردنی در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد و دست‌به‌دست می‌شود.

به عنوان مثال یک فیلم به فروشی معادل ۲۰ میلیارد می‌رسد و چون کمتر فیلمی تا دو سال گذشته به چنین فروشی رسیده بودند، آن فیلم را به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی تاریخ سینما عنوان می‌کنند بدون اینکه در این آمارگیری، تعداد مخاطب یا تورم سالیانه را لحاظ کنند. آنها تنها رقم گیشه را مشاهده می‌کنند و با خود می‌گویند چون ما به عدد مثلا ۲۰ میلیارد تومان رسیده‌ایم و فیلمی به این گیشه نرسیده، پس ما پرفروش‌ترین فیلم فلان بازه تاریخی سینما هستیم.

به همین طرز مضحک، یک فیلم جزو ترین‌ها قرار گرفته و عملا یک جو رسانه‌ای حول آن فیلم شکل می‌گیرد حال آن‌که در واقعیت شاید آن فیلم جزو ۱۰۰ فیلم پرفروش اول تاریخ سینمای ما هم نباشد.

اولویت اصلی با تعداد مخاطب است
نخستین مشخصه حرفه‌ای که می‌توان از طریق آن نسبت به واژه‌هایی چون پرمخاطب‌ترین یا پرفروش‌ترین اثری اظهارنظر کرد، در نظر گرفتن تعداد مخاطبان یک فیلم است. این تعداد مخاطبان بدون توجه به میزان تورم و قیمت بلیت، ملاک ارزنده‌ای برای تعیین میزان استقبال از یک فیلم است.

بر مبنای همین شاخص، پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینمای پس از انقلاب ایران، عقاب‌ها است که ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار مخاطب داشت. رتبه دوم به فسیل اختصاص دارد که ۶ میلیون و ۵۲۲ هزار مخاطب جذب کرده است. بگذار زندگی کنم با ۵ میلیون و ۴۳۷ هزار مخاطب، اخراجی‌ها ۲ با ۵ میلیون و ۳۳۳ هزار و گذرگاه با ۴ میلیون و ۷۲۷ هزار مخاطب، ترکیب ۵ فیلم پرمخاطب سینمای پس از انقلاب ایران را تشکیل می‌دهند.

بنابراین هروقت فیلمی خواست ادعای ترین داشته باشد، باید تعداد مخاطب را لحاظ کند و آن زمان اعلام کند که جزو پرمخاطب‌ترین و یا پرفروش‌ترین فیلم است. وگرنه ملاک قرار دادن گیشه ریالی آثار، کودکانه‌ترین روشی است که برای اثبات پرفروشی یک اثر آن‌هم بدون در نظر گرفتن تورم سالیانه به کار برده می‌شود.

ملاک قرار دادن درصد شمول مخاطب به نسبت جمعیت کشور

یکی دیگر از روش‌های تشخیص یک فیلم پرمخاطب، نسبت گرفتن تعداد مخاطبان یک فیلم به‌نسبت جمعیت کشور است. به‌عنوان مثال، جمعیت امروز ایران، ۸۸ میلیون نفر است و با توجه به مخاطب ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفره مخاطبان فسیل می‌توانیم این‌گونه ادعا کنیم که این میزان، تقریبا یک‌چهاردهم جمعیت کشور است و به‌اصطلاح، از هر ۱۴ نفر، ۱ نفر به تماشای فسیل نشسته است.

در مورد عقاب‌ها نیز اگر متوسط جمعیت کشور را طی سالیانی که این فیلم بر روی پرده بوده، ۵۰ میلیون نفر در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که یک‌ششم جمعیت کشور به تماشای این فیلم نشسته و به‌عبارتی از هر ۶ ایرانی، ۱ نفر در دهه ۶۰، به تماشای فیلم ساموئل خاچیکیان رفته است.

حالا چگونه فیلمی که کمتر از ۲ میلیون مخاطب دارد، می‌تواند ادعا کند که در جدول ترین‌ها، جایگاهی دارد؟

بنابراین پارامترهایی چون تعداد مخاطبان یک فیلم یا درصد گرفتن مخاطبان از میزان جمعیت کشور نشان می‌دهد که یک فیلم تا چه اندازه پرفروش و پراقبال بوده است.

پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران
پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران

نباید فریب اعداد میلیاردی را خورد

با افزایش هزینه تولید یک فیلم و البته بالا رفتن تورم سالیانه، دیگر فروش‌های میلیاردی، نمی‌تواند مزیتی برای یک فیلم باشد. در شرایط کنونی، یک فیلم با ۲۴۰ هزار مخاطب، می‌تواند به مرز ۱۰ میلیارد فروش برسد که فضیلتی برای آن اثر محسوب نمی‌شود. تا امروز، ۱۰ فیلم از اکران ۱۴۰۲ بیشتر از ۱۰ میلیارد فروخته‌اند و بر این آمار تا پایان امسال، قطعا افزوده خواهد شد.

جمعیت امروز ایران، ۸۸ میلیون نفر است و تعداد مخاطبان فسیل، تقریبا یک‌چهاردهم جمعیت کشور است یعنی از هر ۱۴ نفر، ۱ نفر به تماشای فسیل نشسته است

بسیاری از اخباری که حول برخی آثار با محوریت پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین شکل می‌گیرد، جنبه تبلیغاتی داشته و در گیشه کلی سینمای ایران، محلی از اعراب ندارند. بنابراین نباید فریفته فروش‌های چندمیلیاردی شد و در نگاه نخست، به تعداد مخاطب یک فیلم نگاه کرد و بر همان مبنا، نسبت به میزان فروش و استقبال مردم از آن اثر گمانه‌زنی کرد.

طی سالیان اخیر، فسیل توانسته با این تعداد مخاطب، خود را تا اندازه‌های دومین فیلم پرمخاطب و پرفروش تاریخ سینمای ایران بالا بکشد. ملاقات خصوصی هم پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی پساکرونایی است و بنابراین فیلم‌ها باید با استقبال بسیارخوبی مواجه شوند تا بتوانند از رکورد این آثار عبور کنند.

بنابراین یک‌بار برای همیشه باید این فرمول واحد را برای عنوان ترین در سینمای ایران لحاظ کرد تا از انتشار آمار کذب جلوگیری کرد و آدرس اشتباه به مخاطبان و دوستداران سینما نداد.

برچسب: پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران

مطالب مرتبط

فیلمبرداری «اسکورت» به پایان رسید
سینما

فیلمبرداری «اسکورت» به پایان رسید

22 اردیبهشت 1404
زمان انتشار نسخه با کیفیت فیلم سفید برفی مشخص شد
سینما

زمان انتشار نسخه با کیفیت فیلم سفید برفی مشخص شد

17 اردیبهشت 1404
«گیله پیرمرد» در راه سینماها
سینما

«گیله پیرمرد» در راه سینماها

16 اردیبهشت 1404
پست بعدی
انجمن موسیقی

انتخابات انجمن موسیقی در خانه تئاتر انجام شد

نویسنده مطرح ادبیات درگذشت

نویسنده مطرح ادبیات درگذشت

تهران واقعی

تلاش کردیم تهران واقعی را فراتر از افراد و جریان ها روایت کنیم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + هفت =

توصیه شده

فیلم‌ فسیل

فسیل در یک قدمی کانی‌مانگا

1 سال قبل
 فرهاد مهادیان

فرهاد مهادیان

1 سال قبل
صابر ابر

صابر ابر مخاطبان را «به صرف بورش بدون خون» دعوت می‌کند

1 سال قبل
انتشار «تن‌ها در آتش» برای بندرعباس

انتشار «تن‌ها در آتش» برای بندرعباس

1 سال قبل

دسته بندی ها

  • ادبیات
  • بدون دسته
  • بیوگرافی
  • تئاتر
  • رنگارنگ
  • سینما
  • مجسمه‌سازی
  • معماری
  • موسیقی
  • نقاشی

برچسب ها

ادبیات اسکار انتشار اکران بازیگر بازیگران هالیوود بهرام افشاری بیوگرافی تئاتر تئاتر شهر تلویزیون جان کانستبل جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران خانه هنرمندان ایران زخم کاری سه کام حبس سینما سینماها سینمای ایران شاعر علیرضا قربانی فراخوان فروش فسیل فیلم باربی مارگو رابی مجسمه سازی مجسمه‌سازی محمدرضا شجریان معماری موسیقی مولانا نقاشی نقش نمایش خانگی نمایشگاه نقاشی نیما یوشیج همایون شجریان هنرهای نمایشی هوش مصنوعی پرویز پرستویی پژمان جمشیدی کاخ گلستان کنسرت‌ کودکان
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج

پر بازدیدترین

مجسمه‌های گره‌ای از انسان به بام رسیدند

موفقیت ۶ کودک ایرانی در نمایشگاه نقاشی بلغارستان

یارانه ۲۵ میلیاردی تجهیز کتابخانه‌ دانشگاه‌های کشور

گره کوری که در یک آلبوم باز شد؛ ثریا قاسمی و قصه «کی بود کی نبود»

زمان انتشار نسخه با کیفیت فیلم سفید برفی مشخص شد

ثبت‌نام بن‌کارت نمایشگاه کتاب شروع شد

اخبار مهم

استقبال از «جنگ شناختی» در نمایشگاه کتاب
ادبیات

استقبال از «جنگ شناختی» در نمایشگاه کتاب

22 اردیبهشت 1404
0

کتاب «جنگ شناختی» از جمله آثار پرمخاطب انتشارات خبرگزاری تسنیم در نمایشگاه امسال است که با استقبال...

فیلمبرداری «اسکورت» به پایان رسید

فیلمبرداری «اسکورت» به پایان رسید

22 اردیبهشت 1404
حامد بهداد

حامد بهداد

17 اردیبهشت 1404
مجسمه‌های گره‌ای از انسان به بام رسیدند

مجسمه‌های گره‌ای از انسان به بام رسیدند

17 اردیبهشت 1404
موفقیت ۶ کودک ایرانی در نمایشگاه نقاشی بلغارستان

موفقیت ۶ کودک ایرانی در نمایشگاه نقاشی بلغارستان

17 اردیبهشت 1404
هفت هنر

خبرگزاری ما خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند.

 

 

خبرهای محبوب
  • استقبال از «جنگ شناختی» در نمایشگاه کتاب 22 اردیبهشت 1404
  • فیلمبرداری «اسکورت» به پایان رسید 22 اردیبهشت 1404
  • حامد بهداد 17 اردیبهشت 1404
خبرهای ویژه
  • استقبال از «جنگ شناختی» در نمایشگاه کتاب 22 اردیبهشت 1404
  • فیلمبرداری «اسکورت» به پایان رسید 22 اردیبهشت 1404
  • حامد بهداد 17 اردیبهشت 1404
خبرهای اخیر
  • استقبال از «جنگ شناختی» در نمایشگاه کتاب 22 اردیبهشت 1404
  • فیلمبرداری «اسکورت» به پایان رسید 22 اردیبهشت 1404
  • حامد بهداد 17 اردیبهشت 1404

 طراحی و اجرا توسط: آریان وب

بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • سینما
  • تئاتر
  • نقاشی
  • مجسمه‌سازی
  • موسیقی
  • ادبیات
  • معماری
  • رنگارنگ

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن