هفت هنر
  • خانه
  • سینما
  • نقاشی
  • موسیقی
  • مجسمه‌سازی
  • معماری
  • ادبیات
  • تئاتر
  • بیوگرافی
  • رنگارنگ
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • سینما
  • نقاشی
  • موسیقی
  • مجسمه‌سازی
  • معماری
  • ادبیات
  • تئاتر
  • بیوگرافی
  • رنگارنگ
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
هفت هنر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه سینما

فیلم سه کام حبس

27 شهریور 1402
در سینما
0
فیلم سه کام حبس

فیلم سه کام حبس

فیلم سه کام حبس : «سه کام حبس» یکی از نمایندگان سینمای اجتماعی دهه ۹۰ شمسی در سینمای ایران است و با بررسی این فیلم می‌توان تاحدودی به دلایل افول این جریان سینمایی پرداخت.

فیلم سه کام حبس


به گزارش هفت هنر : «سینمای اجتماعی» یکی از عنوان‌های پرتکرار در سینمای دهه 90 ایران بود، این کلیدواژه مجموعه آثاری را در بر می‌گرفت که مدعی بازنمایی معضلات و آسیب‌های اجتماعی بودند،

با این حال، این جریان سینمایی، داخل کشور شکست خورد، «سه کام حبس» یکی از نمایندگان سینمای اجتماعی دهه 90 شمسی در سینمای ایران است که این روزها روی پرده سینما رفته است، با بررسی این فیلم می‌توان تاحدودی به دلایل افول این جریان سینمایی پرداخت.

فیلم «سه کام حبس» هفتمین تجربه کارگردانی فیلم سینمایی بلند توسط سامان سالور است. در کارنامه این فیلمساز، نام آثاری چون «سیزده 59»، «تمشک»، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین»، «آمین خواهیم گفت»، «ترانه تنهایی تهران» و… دیده می‌شود که اغلب در حوزه سینمای اجتماعی تقسیم‌بندی می‌شوند. فیلم «سه کام حبس» هم در همین رده قرار دارد؛ فیلمی که مطابق شناسنامه‌اش هم در ژانر «درام اجتماعی» تقسیم‌بندی شده است.

سالور این فیلم را در سال 1398 ساخت؛ یعنی کمی بعد از عبور از سن 40سالگی که دوره پختگی و تکامل است. از کارگردانی که در دهه پنجم زندگی‌اش هفتمین فیلمش را ساخته است، حداقل انتظار می‌رود که به سبک فیلمسازی خاص خودش دست یافته باشد و از دیدگاهی مستقل برخوردار باشد، اما «سه کام حبس» به‌طور آشکار، یادآور چند فیلم اجتماعی دیگر دهه 90 سینمای ایران است. این فیلم، در همان نگاه اول «ابد و یک روز» و سبک کارگردانی سعید روستایی را به‌یاد می‌آورد.

علاوه بر نوع رنگ‌بندی و فضاسازی و حتی برخی جزئیات در طراحی صحنه که انگار به‌طور مستقیم از «ابد و یک روز» برداشته شده (ازجمله چیدمان منزل و حیاط خانه، خانواده‌محوری فیلم)، سبک و قالب هر دو فیلم نیز مشترک است، یعنی «سه کام حبس» هم تلاش کرده است ناتورالیسم (طبیعت‌گرایی) غالب بر قالب روایی فیلم «ابد و یک روز» را کپی کند! بحث درباره ناتورالیسم، مفصل است و در این مجمل نمی‌گنجد،

اما به‌طور خلاصه می‌توان گفت که طبیعت‌گرایی یا همان ناتورالیسم، برآمده از دیدگاه جبرگرا است، یعنی در این چارچوب، انسان‌ها محکوم و مجبور به تحمل شرایط هستند؛ وراثت، خانواده و جامعه، همچون هیولایی بر زندگی فرد سیطره دارند و راه تنفس و رهایی و تغییر را بر او می‌بندند.

آثار سعید روستایی، به‌ویژه «ابد و یک روز» و «برادران لیلا» مصداق بارز ناتورالیسم در سینمای ایران هستند. در این فیلم‌ها، انسان‌ها در مقابل و در تقابل با شرایط خانوادگی و اقتصادی و اجتماعی، به‌جای تغییر و تحول و ساختن و آفریدن، فقط دست‌وپای عبث و بی‌نتیجه می‌زنند و در نهایت نیز به‌جای وصال به شرایط بهتر، لحظه به لحظه دچار انحطاط بیش و بیشتر می‌شوند!

فیلم سه کام حبس
فیلم سه کام حبس

آدم‌ها در این سبک فیلمسازی، هیچ روزنه امید و راهی به رهایی ندارند و محکوم به وا رفتن و سقوط هستند و همه بدی‌های دنیا بر سرشان هوار می‌شود! نکته قابل تأمل این است که کارگردان‌های ایرانی پیرو این سبک، برای واقع‌نمایی سیطره بیچارگی و پلشتی انسان طبقه فرودست ایرانی، حتی ساده‌ترین قوانین زندگی و منطق را هم نادیده می‌گرفتند،

مثلاً فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند، پدری را نمایش می‌دهد که به‌رغم برخورداری از ابتدائیات زندگی (وسیله نقلیه، خانه، جوانی و تن سالم و…) اما برای چند ریال ارزان‌تر، مرغ بیات و فاسد برای تغذیه خانواده‌اش تهیه می‌کند! با وجودی که این فرد می‌توانست با موتوری که دائم بر آن سوار است، یکی دو مسافر بزند و هزینه تهیه مرغ سالم را به‌سادگی تأمین کند.

منظور اینکه آنچه در سینمای ایران به «فیلم اجتماعی» موسوم شده است، حتی از دایره منطق و واقع‌گرایی دراماتیک و سینمایی نیز خارج است. متأسفانه با هدایت و حمایت برخی جشنواره‌های غربی و همچنین بعضی جریان‌های داخلی، این نوع سینما به‌عنوان منبع الهام و سرمشق نسل جدید سینماگران تعیین شده است. «سه کام حبس» هم دقیقاً یکی از محصولاتی است که با دنباله‌روی از این سبک و سیاق اشتباه تولید شده است!

این فیلم روایت‌گر چند روز از زندگی مجتبی (محسن تنابنده)، نسیم (پریناز ایزدیار) و فرزند خردسالشان است که خوش‌وخرم هستند، اما تصادف مجتبی و مصدوم شدن او باعث می‌شود نسیم مدتی پی‌گیر امورات همسرش باشد.

فیلم سه کام حبس

او متوجه می‌شود که همسرش درگیر فروش مواد مخدر است و خودش هم برای تأمین معاش سراغ این کار می‌رود و در ادامه، زندگی خوب آن‌ها، به محاق ویرانی و انحطاط می‌رود و… .

«سه کام حبس» ادعای واقع‌گرایی دارد، اما عدم منطق در داستان و به‌ویژه در شخصیت‌پردازی، باعث شده است فیلمی تخیلی و دور از باور به‌نظر برسد. بزرگترین مشکل فیلم این است که به‌جای طراحی داستان و شخصیت، فیلمساز فقط در پی قطار کردن معضلات و چالش‌های اجتماعی است و در این راه، هیچ محدودیتی هم برای خود قائل نبوده است!

این درحالی است که اصول خلق فیلمنامه و روایت در فیلم این است که ابتدا یک روایت درست و شخصیت‌پردازی حسابی انجام شود، بعد فیلمساز اگر دغدغه اجتماعی یا پند و اندرز اخلاقی و هر محتوای دیگری را که خواست، به فیلمش اضافه کند، اما آثاری چون «سه کام حبس» مصداق بارز فردی هستند که یک دکمه داشت و برای استفاده از آن، به فکر دوختن یک کت افتاد!

اینجا هم سامان سالور قصد داشته است حجم عظیمی از بحران‌های اجتماعی را مطرح کند، به‌جای نوشتن مقاله، آمده فیلمنامه نوشته و فیلم ساخته است!

نتیجه این شده است که برای ایجاد یک فضای ناتورالیستی تحمیلی و مصنوعی، انواع و اقسام مشکلات و بحران‌ها بر سر خانواده محوری فیلم فرو می‌ریزد، از تصادف و شکستن پای مرد خانواده بگیرید تا مسئله مواد مخدر و اعتیاد و گرفتگی چاه آشپزخانه ـ که حتی به‌رغم تعمیر، باز هم بدون هیچ دلیل مشخصی فاضلاب پس می‌دهد ـ تا عدم پرداخت به‌موقع دستمزد، دزدی، رشوه، قتل و…، خلاصه هر ناهنجاری و پلشتی را که بتوان فکرش را کرد،

فقط یک تمهید سطحی برای القای بحران در فیلم است، همچنان که انتخاب تصویر چرک و تیره برای تصاویر فیلم، در جهت القای بی‌جهت و اجباری سیاه‌روزی و فلاکت است! لشکرکشی پلیس‌ها به خانه این خانواده و سپس رها کردن آن‌ها در کل فیلم هم، عجیب به‌نظر می‌رسد، پلیس‌هایی که این‌گونه به این منزل یورش می‌آورند و بر خلافکار بودن این خانواده اصرار دارند، هیچ‌وقت دیگر پیدایشان نمی‌شود!

فیلم سه کام حبس
فیلم سه کام حبس

همچنان که قابل باور نیست یک زن باتجربه چون نسیم، این‌گونه کیفی پر از مواد مخدر را به‌دستش بگیرد و برای فروش آن‌ها به اراذل، به نقاط خلوت و پرت‌وپلای شهر برود، بدون اینکه پیش‌بینی ربودن کیف توسط آن‌ها را داشته باشد، همه این عوامل و اتفاقات باعث شده‌اند که «سه کام حبس» کوچک‌ترین نسبتی با واقع‌گرایی و رئالیسم نداشته باشد و در بن‌بست ناتورالیسمِ جبرگرا باقی بماند.

خلاصه اینکه، گرایش به این نوع ناتورالیسم مبتذل و سطحی که طی آن به‌جای درام و داستان و شخصیت، فقط سیلی از بحران‌ها و چالش‌های اجتماعی به‌عنوان محور اصلی فیلم، حرف اول و آخر را می‌زنند و بر ساختن دنیایی که در آن انسان‌ها هیچ راهی غیر از تباهی و فرو رفتن دم به دم در باتلاق مشکلات ندارند ـ آن هم بدون هیچ منطق استواری ـ موجب ناکامی فیلم «سه کام حبس» و به‌طور کلی، جریان سینمای اجتماعی در ایران شده است.

برچسب: سه کام حبسفیلمفیلم سه کام حبس

مطالب مرتبط

زمان انتشار نسخه با کیفیت فیلم سفید برفی مشخص شد
سینما

زمان انتشار نسخه با کیفیت فیلم سفید برفی مشخص شد

17 اردیبهشت 1404
«گیله پیرمرد» در راه سینماها
سینما

«گیله پیرمرد» در راه سینماها

16 اردیبهشت 1404
رد پای سیمای رنج بر پرده سینما
سینما

رد پای سیمای رنج بر پرده سینما

13 اردیبهشت 1404
پست بعدی
نقش

نقش هایی که به من پیشنهاد می‌شود چیزی که باید باشد نیست

۱۰ فیلم برتر

۱۰ فیلم برتر درباره‌ی نسل زد که آن‌ها را تعریف می‌کند

نامه‌

نامه‌ ای از شهریار که به دست سایه نرسید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − شش =

توصیه شده

کمال تبریزی دبیری یک جشنواره سینمایی را بر عهده گرفت

کمال تبریزی دبیری یک جشنواره سینمایی را بر عهده گرفت

2 سال قبل
خالق شاهکار تالار آینه کیست؟

خالق شاهکار تالار آینه کیست؟

2 سال قبل
سلفی سه نفره دیدنی شکیرا با پسرانش در استادیوم

سلفی سه نفره دیدنی شکیرا با پسرانش در استادیوم

2 سال قبل
موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر رنگ عوض کرد

2 سال قبل

دسته بندی ها

  • ادبیات
  • بدون دسته
  • بیوگرافی
  • تئاتر
  • رنگارنگ
  • سینما
  • مجسمه‌سازی
  • معماری
  • موسیقی
  • نقاشی

برچسب ها

ادبیات اسکار انتشار اکران بازیگر بازیگران هالیوود بهرام افشاری بیوگرافی تئاتر تئاتر شهر تلویزیون جان کانستبل جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران خانه هنرمندان ایران زخم کاری سه کام حبس سینما سینماها سینمای ایران شاعر علیرضا قربانی فراخوان فروش فسیل فیلم باربی مارگو رابی مجسمه سازی مجسمه‌سازی محمدرضا شجریان معماری موسیقی مولانا نقاشی نقش نمایش خانگی نمایشگاه نقاشی نیما یوشیج همایون شجریان هنرهای نمایشی هوش مصنوعی پرویز پرستویی پژمان جمشیدی کاخ گلستان کنسرت‌ کودکان
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج

پر بازدیدترین

یارانه ۲۵ میلیاردی تجهیز کتابخانه‌ دانشگاه‌های کشور

گره کوری که در یک آلبوم باز شد؛ ثریا قاسمی و قصه «کی بود کی نبود»

زمان انتشار نسخه با کیفیت فیلم سفید برفی مشخص شد

ثبت‌نام بن‌کارت نمایشگاه کتاب شروع شد

مهران مدیری با جان بی قرار کنسرت می‌دهد

«گیله پیرمرد» در راه سینماها

اخبار مهم

حامد بهداد
بیوگرافی

حامد بهداد

17 اردیبهشت 1404
0

حامد بهداد یکی از بازیگران برجسته و صاحب‌سبک سینمای ایران است که با حضور در نقش‌های متفاوت،...

مجسمه‌های گره‌ای از انسان به بام رسیدند

مجسمه‌های گره‌ای از انسان به بام رسیدند

17 اردیبهشت 1404
موفقیت ۶ کودک ایرانی در نمایشگاه نقاشی بلغارستان

موفقیت ۶ کودک ایرانی در نمایشگاه نقاشی بلغارستان

17 اردیبهشت 1404
یارانه ۲۵ میلیاردی تجهیز کتابخانه‌ دانشگاه‌های کشور

یارانه ۲۵ میلیاردی تجهیز کتابخانه‌ دانشگاه‌های کشور

17 اردیبهشت 1404
گره کوری که در یک آلبوم باز شد؛ ثریا قاسمی و قصه «کی بود کی نبود»

گره کوری که در یک آلبوم باز شد؛ ثریا قاسمی و قصه «کی بود کی نبود»

17 اردیبهشت 1404
هفت هنر

خبرگزاری ما خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند.

 

 

خبرهای محبوب
  • حامد بهداد 17 اردیبهشت 1404
  • مجسمه‌های گره‌ای از انسان به بام رسیدند 17 اردیبهشت 1404
  • موفقیت ۶ کودک ایرانی در نمایشگاه نقاشی بلغارستان 17 اردیبهشت 1404
خبرهای ویژه
  • حامد بهداد 17 اردیبهشت 1404
  • مجسمه‌های گره‌ای از انسان به بام رسیدند 17 اردیبهشت 1404
  • موفقیت ۶ کودک ایرانی در نمایشگاه نقاشی بلغارستان 17 اردیبهشت 1404
خبرهای اخیر
  • حامد بهداد 17 اردیبهشت 1404
  • مجسمه‌های گره‌ای از انسان به بام رسیدند 17 اردیبهشت 1404
  • موفقیت ۶ کودک ایرانی در نمایشگاه نقاشی بلغارستان 17 اردیبهشت 1404

 طراحی و اجرا توسط: آریان وب

بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • سینما
  • تئاتر
  • نقاشی
  • مجسمه‌سازی
  • موسیقی
  • ادبیات
  • معماری
  • رنگارنگ

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن