هفت هنر
  • خانه
  • سینما
  • نقاشی
  • موسیقی
  • مجسمه‌سازی
  • معماری
  • ادبیات
  • تئاتر
  • بیوگرافی
  • رنگارنگ
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • سینما
  • نقاشی
  • موسیقی
  • مجسمه‌سازی
  • معماری
  • ادبیات
  • تئاتر
  • بیوگرافی
  • رنگارنگ
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
هفت هنر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه تئاتر

استفاده از خوانندگان و بازیگران چهره در تئاتر کار اشتباهی نیست

27 شهریور 1402
در تئاتر
0
استفاده

استفاده

استفاده از خوانندگان و بازیگران چهره در تئاتر کار اشتباهی نیست : آرش فلاحت‌پیشه، بازیگر نمایش «قصه ترانه‌های ماندگار» می‌گوید

استفاده

به گزارش هفت هنر : استفاده از خوانندگان و بازیگران چهره در تئاتر کار اشتباهی نیست فقط باید در جای درست قرار بگیرند و پرداختن به آن‌ها بیشتر از سایر اجزای کار نباشد.

کنسرت‌نمایش «قصه ترانه‌های ماندگار» به نویسندگی و کارگردانی سیدضیاءالدین دری با بازی سام قریبیان، محمدرضا مالکی، محمد نادری، محمد معتضدی، آرش فلاحت‌پیشه، فریبا نادری، پانته‌آ مهدی‌نیا، محیا دهقانی، نگین خامسی، نورا هاشمی و فرانک جواهری هر شب ساعت 20:15 دقیقه در ایوان عطار کاخ سعدآباد روی صحنه می‌رود.

آرش فلاحت‌پیشه، درباره این اثر گفت: «کنسرت نمایش «قصه ترانه‌های ماندگار» شامل6 اپیزود مرتبط با 6 تصنیف قدیمی است که اجرای این تصنیف‌ها برعهده آقای حجت اشرف‌زاده است.»

او ادامه داد: «من در دو اپیزود نمایشی این اثر به ایفای نقش می‌پردازم که داستان یکی از آن‌ها مرتبط با عشق است و دیگری به موضوع انتقام می‌پردازد.»

اجرای این نمایش همراه با موسیقی در فضای باز باعث می‌شود تا نوع دیگری از تجربه صحنه برای بازیگر و مخاطب شکل بگیرد

این هنرمند در مورد دلایل حضورش در این اثر توضیح داد: «اجرای کنسرت همراه با نمایشی اپیزودیک و همچنین مواجهه متفاوت این اجرا در فضای باز با مخاطبان، از جمله مواردی بودند که احساس کردم این اتفاق می‌تواند تجربه متفاوتی برای من باشد.»

فلاحت‌پیشه ادامه داد: «شیوه اجرای این اثر با تئاتر صحنه‌ای متفاوت است. در اجرای فضای باز، تمرکزی که در سالن‌های تئاتر هست، وجود ندارد.

تماشاگران مقید به ورود سر ساعت در محل اجرا نیستند و گاهی یک یا دو اپیزود را از دست می‌دهند. درواقع شکل اجرا و فضای آن باعث می‌شود تا نوع دیگری از تجربه صحنه برای بازیگر و مخاطب شکل بگیرد.»

او افزود: «در سالن‌های تئاتر با کمک تمامی عناصر صحنه، ذهن تماشاگر معطوف به اجرا می‌شود اما در اجرای فضای بازی که همراه با موسیقی زنده هم باشد، قطعا استفاده از تکنولوژی‌های صوتی و تصویری بسیار کمک‌کننده خواهد بود.»

این بازیگر با بیان اینکه مقید نبودن تماشاگران برای حضور از ابتدای نمایش لطمه‌ای به درک آن‌ها از روند داستان‌ها نخواهد زد، گفت: «ازآنجاکه نمایش به 6 داستان مجزا اشاره دارد، حضور نداشتن مخاطب در زمان اجرای هر اپیزود، مشکلی بابت مفهومی که قرار است به او منتقل شود، ایجاد نمی‌کند اما برای درک منحنی روایی کل نمایش بهتر است که مخاطبان از ابتدا در فضای کار حضور داشته باشند.»

فلاحت‌پیشه در پاسخ به اینکه آیا حضور خوانندگان در اجراهای نمایشی لطمه‌ای به محتوا و ارائه کیفی اثر وارد نمی‌کند، توضیح داد: «تمام اجزای یک نمایش باید در راستای هدف کلی و نهایی باشند. اگر هر یک از اجزا سطح تأثیرگذاری‌شان از یکدیگر کمتر یا بیشتر باشد، کار شکل نگرفته و محصول درستی پیش روی مخاطبان قرار نمی‌‎گیرد و این تعریف برای تمامی اجراها صدق می‌کند.»

او افزود: «مجموعه اجزا از بازیگر، خواننده، نور، صدا، لباس، گریم و سایر امکاناتی که در نمایش استفاده می‌شود، باید در خدمت جهان اثر و ساخت اتمسفر اصلی آن به‌منظور تأثیرگذاری روی مخاطب باشد.»

زمانی که کار آغاز می‌شود تماشاگر باید با تجربه‌ای مواجه شود که بیرون از فضای نمایش برایش تکرارناپذیر است

بازیگر نمایش «قصه ترانه‌های ماندگار» ادامه داد: «اگر هر یک از این اجزا تلاش کنند خودشان را به رخ بکشانند، اثر آسیب می‌بیند. درنهایت زمانی که کار آغاز می‌شود تماشاگر باید با تجربه‌ای مواجه شود که بیرون از فضای نمایش برایش تکرارناپذیر است.»

او افزود: «بخش موسیقایی نباید باعث حذف یا کمتر دیده شدن بخش نمایشی شود و این دو وجه باید با یکدیگر هم‌سطح و در یک راستا پیش بروند. باخت ما زمانی اتفاق می‌افتد که از موسیقی یا بازیگران مطرح برای دیده شدن و خارج از هدف نهایی اثر که همان یکپارچگی است، بهره ببریم.»

کارگردان نمایش «پنهان‌خانه پنج‌در» توضیح داد: «درواقع استفاده از بازیگران چهره و خوانندگان در نمایش کار اشتباهی نیست، فقط باید در جای درست قرار بگیرند و پرداختن به آن‌ها بیشتر از سایر اجزای کار نباشد.

در نمایش «قصه ترانه‌های ماندگار» نیز بنیان تفکر نویسنده و کارگردان در اجرای کنسرت‌نمایش توجه به تمامی عناصر بوده است؛ حال اینکه این هدف تا چه میزان محقق شده باشد، به نظر مخاطبان برمی‌گردد.»

فلاحت‌پیشه که مدت‌هاست کارگاه‌های آموزشی «تمرکز تا باور» را برگزار می‌کند، قرار است تا به‌زودی نمایش «معبد اقیانوس» را که بیش از یک سال از تمرین کارگاهی آن می‌گذرد، روی صحنه ببرد.

برچسب: اجزابازیگرتماشاگران

مطالب مرتبط

شب کارگردان در ایستگاه بیستم؛ عطر این گلاب در ایران پیچیده است!
تئاتر

شب کارگردان در ایستگاه بیستم؛ عطر این گلاب در ایران پیچیده است!

13 اردیبهشت 1404
آرزوهایی که به خاک سپرده شدند؛ سال فقدان جوانان تئاتری
تئاتر

آرزوهایی که به خاک سپرده شدند؛ سال فقدان جوانان تئاتری

25 اسفند 1403
صابر ابر
تئاتر

صابر ابر مخاطبان را «به صرف بورش بدون خون» دعوت می‌کند

27 بهمن 1403
پست بعدی
فروش

فروش Oppenheimer نولان از ۹۰۰ میلیون دلار فراتر رفت

نیکول کیدمن

بیوگرافی نیکول کیدمن

بازگشت

بازگشت فیلم راهبه به سینماها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + دو =

توصیه شده

یک منوی پاییزی از کنسرتهایی که در راهند

یک منوی پاییزی از کنسرتهایی که در راهند

2 سال قبل
تئاتر شهر

تئاتر شهر طی یک هفته ۴۶۳ میلیون تومان فروش داشت

2 سال قبل
گره کوری که در یک آلبوم باز شد؛ ثریا قاسمی و قصه «کی بود کی نبود»

گره کوری که در یک آلبوم باز شد؛ ثریا قاسمی و قصه «کی بود کی نبود»

2 سال قبل
انتشار

انتشار فراخوان بخش غیر رقابتی جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر

2 سال قبل

دسته بندی ها

  • ادبیات
  • بدون دسته
  • بیوگرافی
  • تئاتر
  • رنگارنگ
  • سینما
  • مجسمه‌سازی
  • معماری
  • موسیقی
  • نقاشی

برچسب ها

ادبیات اسکار انتشار اکران بازیگر بازیگران هالیوود بهرام افشاری بیوگرافی تئاتر تئاتر شهر تلویزیون جان کانستبل جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران خانه هنرمندان ایران زخم کاری سه کام حبس سینما سینماها سینمای ایران شاعر علیرضا قربانی فراخوان فروش فسیل فیلم باربی مارگو رابی مجسمه سازی مجسمه‌سازی محمدرضا شجریان معماری موسیقی مولانا نقاشی نقش نمایش خانگی نمایشگاه نقاشی نیما یوشیج همایون شجریان هنرهای نمایشی هوش مصنوعی پرویز پرستویی پژمان جمشیدی کاخ گلستان کنسرت‌ کودکان
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج

پر بازدیدترین

مجسمه‌های گره‌ای از انسان به بام رسیدند

موفقیت ۶ کودک ایرانی در نمایشگاه نقاشی بلغارستان

یارانه ۲۵ میلیاردی تجهیز کتابخانه‌ دانشگاه‌های کشور

گره کوری که در یک آلبوم باز شد؛ ثریا قاسمی و قصه «کی بود کی نبود»

زمان انتشار نسخه با کیفیت فیلم سفید برفی مشخص شد

ثبت‌نام بن‌کارت نمایشگاه کتاب شروع شد

اخبار مهم

استقبال از «جنگ شناختی» در نمایشگاه کتاب
ادبیات

استقبال از «جنگ شناختی» در نمایشگاه کتاب

22 اردیبهشت 1404
0

کتاب «جنگ شناختی» از جمله آثار پرمخاطب انتشارات خبرگزاری تسنیم در نمایشگاه امسال است که با استقبال...

فیلمبرداری «اسکورت» به پایان رسید

فیلمبرداری «اسکورت» به پایان رسید

22 اردیبهشت 1404
حامد بهداد

حامد بهداد

17 اردیبهشت 1404
مجسمه‌های گره‌ای از انسان به بام رسیدند

مجسمه‌های گره‌ای از انسان به بام رسیدند

17 اردیبهشت 1404
موفقیت ۶ کودک ایرانی در نمایشگاه نقاشی بلغارستان

موفقیت ۶ کودک ایرانی در نمایشگاه نقاشی بلغارستان

17 اردیبهشت 1404
هفت هنر

خبرگزاری ما خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند.

 

 

خبرهای محبوب
  • استقبال از «جنگ شناختی» در نمایشگاه کتاب 22 اردیبهشت 1404
  • فیلمبرداری «اسکورت» به پایان رسید 22 اردیبهشت 1404
  • حامد بهداد 17 اردیبهشت 1404
خبرهای ویژه
  • استقبال از «جنگ شناختی» در نمایشگاه کتاب 22 اردیبهشت 1404
  • فیلمبرداری «اسکورت» به پایان رسید 22 اردیبهشت 1404
  • حامد بهداد 17 اردیبهشت 1404
خبرهای اخیر
  • استقبال از «جنگ شناختی» در نمایشگاه کتاب 22 اردیبهشت 1404
  • فیلمبرداری «اسکورت» به پایان رسید 22 اردیبهشت 1404
  • حامد بهداد 17 اردیبهشت 1404

 طراحی و اجرا توسط: آریان وب

بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • سینما
  • تئاتر
  • نقاشی
  • مجسمه‌سازی
  • موسیقی
  • ادبیات
  • معماری
  • رنگارنگ

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن