بیوگرافی فرشته صدرعرفایی : در سال ۱۳۴۱ در شهر تهران متولد شد و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۲ با شرکت در کلاس های تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان شروع کرد.
فرشته صدرعرفایی
به گزارش هفت هنر : مرکزی که سالها منبعی برای تربیت نیروهای با استعداد و هنرمندی بود که بعدها در زمینه سینما، تئاتر و برنامهسازی تلویزیون نامآور شدند، اولین گامهای صدرعرفایی در حوزه سینما و تئاتر کودک و نوجوان بود، او مدتها به عنوان گوینده و عروسک گردان مجموعهها و تئاترهای کودکان فعال بود.
وی در دهه شصت دو فیلم سینمایی بازی کرد و از سال ۱۳۶۲ کار خود را در سینما با بازی در نمایش تلویزیونی «ببری طوفان عظیم جنگل» شروع کرد و از آن زمان در ۱۸ مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی به عنوان گوینده و عروسک گردان حضور پیدا کرد.
فرشته صدرعرفایی عرفایی در فیلمهای متعددی به ایفای نقش پرداختهاست. در عرصه کارگردانی ۴ مجموعه تلویزیونی به نامهای «لی لی حوضک»، «گربه جله و آقاپسر»، «عید اومد بهار اومد» و «پلیس آسمانی» را ساختهاست.
فرشته صدرعرفایی در “بادکنک سفید” که در سال 73 تولید شد، نقش مادر خانواده را بازی کرد. در فضای واقعگرای فیلم جنس بازی او با دو شخصیت کودک به ویژه دختربچهای که نقش اصلی را بازی میکرد همسو بود .
او در قالب مستندگون فیلم درست جای میگرفت و حضوری دلنشین داشت، این ویژگی را صدرعرفایی در طول سالهای فعالیتش همیشه حفظ کرده است .شکل بازی بدون حشو و زوائد و کاملا رئالیستی او امتیازیی است که صدر عرفایی را مناسب بازی در نقشهایی میکند که از جنس زندگی هستند.
سهم صدرعرفایی در سینمای دهه 70 دو فیلم مهم بود که او در هر کدام نقشهایی کوتاه بازی کرد، در “دایره” و “زیر نور ماه” صدرعرفایی نقش زنانی آسیب پذیر و درگیر مشکلات فراوان را بازی کرد، زنانی که مشکلات خانوادگی و اجتماعی روند زندگیشان را از مسیر عادی و سالم خارج کرده است.
در”زیر نور ماه” صدرعرفایی تنها یک سکانس مقابل دوربین میرود اما حضورش دریادماندنی است و در فضای مردانه فیلم در خاطر بینندهای که یک بار به تماشای “زیر نور ماه” نشسته میماند، چهره غمگین و رفتارهای عصبی زن که نوزادی را به همراه دارد یاس و ناامیدی او را در بیغولهای که مردانش هم راه به جایی ندارند، نشان میدهد.
یکی از مهمترین نقشهای صدرعرفایی در دهه 80 و با “کافه ترانزیت” رقم خورد، او برای نخستین بار نقش اول یک فیلم سینمایی را بازی کرد و این نقش برای او سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و تندیس بهترین بازیگر جشن خانه سینما را به همراه آورد، در “کافه ترانزیت” صدرعرفایی نقش زنی را بازی کرد که با نمونههای مشابه تفاوت داشت.
زنی که با وجود محرومیت و مشکلات و مرگ همسرش تلاش میکند در دل جامعهای سنتی مستقل زندگی کند، زن در این فیلم خارج از حصار خانه و در جامعه به دنبال حقوق برابر اجتماعی است.
ازدواج و همسر فرشته صدرعرفایی
فرشته صدرعرفایی با کامبوزیا پرتوی کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی ازدواج کرده است. کامبوزیا پرتوی تحصیلاتش را در دانشکده هنرهای دراماتیک سابق (دانشکده سینما و تئاتر) دانشگاه هنر ناتمام گذاشت و در دوران دانشجویی چند فیلم کوتاه مستند و داستانی برای تلویزیون ایران کارگردانی کرد و همان زمان نخستین فیلم بلند داستانی اش را با نام عینک برای شبکه دوم تلویزیون ساخت و کارگردانی در سینمای حرفهای را با فیلم ماهی تجربه کرد.
از آثار به یادماندنی او در زمینه کارگردانی میتوان به فیلمهای ماهی، گلنار، بازی بزرگان، کافه ترانزیت، پرده و کامیون اشاره کرد. او برای ساخت فیلم ماهی جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا و جایزه یونیسف از جشنواره فیلم برلین و جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم آدلاید استرالیا را به دست آورد.
کارنامه هنری فرشته صدرعرفایی
سینمایی
یک کیلو و بیست و یک گرم ۱۳۹۵
هفت ماهگی ۱۳۹۴
کوچه بینام ۱۳۹۳
حوض نقاشی ۱۳۹۱
خوابهای دنبالهدار ۱۳۸۸
بیست ۱۳۸۷
آدم ۱۳۸۵
کافه ترانزیت ۱۳۸۳
زیر نور ماه ۱۳۷۹
دایره ۱۳۷۸
بادکنک سفید ۱۳۷۳
صعود ۱۳۶۶
روزهای انتظار ۱۳۶۵
تلویزیون
عالیجناب ببری، طوفان عظیم جنگل (۱۳۶۳–۱۳۶۲)
میم مثل مصرف (۱۳۶۴)
زاغچهٔ کنجکاو (۱۳۶۴)
سرزمین کهن (۱۳۹۶–۱۳۸۷)
جوایز و افتخارات فرشته صدرعرفایی
نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن برای فیلم بادکنک سفید در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، سال ۱۳۷۳.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن برای فیلم کافه ترانزیت در بیست و سومین جشنواره فجر، سال ۱۳۸۳.
تندیس زرین بهترین بازیگر زن برای فیلم کافه ترانزیت در نهمین جشن خانه سینما، سال ۱۳۸۴.
دیپلم افتخار برای فیلم حوض نقاشی، در جشن انجمن منتقدان سینمای ایران، سال ۱۳۹۲.
تندیس زرین و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم کوچه بینام در هجدهمین جشن خانه سینما، سال ۱۳۹۵.